dinsdag 11 oktober 2011

Westerbork

Vanmorgen is Jeroen een uur eerder vertrokken dan de planning, want heel het westen vanaf Utrecht bleek vast te staan. Terwijl ik alle spullen van onszelf inpakte, is Jörgen een keer of 5 heen en weer gelopen naar de auto (terwijl hij ook gewoon het karretje had kunnen lenen...) en zaten om even voor tienen in de auto, op weg naar Westerbork.

Daar aangekomen eerst het museum bezocht, en dat is al indrukwekkend. Die 2e wereldoorlog is normaalgesproken zo'n "ver-van-je-bed-show" dat je er weinig tot geen gevoelens bij hebt. Het museum is zo ingericht dat de 2e wereldoorlog ineens een naam krijgt. Door het museum heen lopen verhalen van mensen, met naam en toenaam genoemd, waarvan het hele verhaal bekend is: wie die persoon was, wat er met hem of haar gebeurde en of hij of zij de oorlog heeft overleefd. Zo krijgt die oorlog ineens gezichten en namen... kippevel!

Na het museum hebben we eerst wat gegeten in het restaurantje en daarna met de pendelbus naar Westerbork -het Kamp- gebracht.

Je stapt uit die bus en dan kom je in een andere tijd terecht. Ook al waren er niet heel veel bezoekers, en ook al ziet het er nu héél anders uit dan vroeger, toch heb je het gevoel dat je midden in die tijd staat en dat je 'ziet' hoe hectisch het daar was met het aantal mensen, de manier van omgaan met mensen enzovoorts. De eerste 15 minuten zeg je ook erg weinig tegen elkaar, puur van de indrukken die je krijgt en het indrukwekkende hoe het is.

Na een half uurtje begin je je daar een soort van veilig en ontspannen te voelen en is het best een vredige plaats, hoe gek dat ook klinkt.

Vanaf het kamp zijn we terug gaan wandelen (ipv de pendelbus) naar het parkeerterrein en zijn we richting onze volgende accomodatie gegaan. Dit was een B&B in Wapserveen, tenminste.... dat dáchten wij....

Daar aangekomen, bleek het gewoon een héél oud hotelletje te zijn, met kartonnen muurtjes... Wel goeie bedden en een ruime badkamer (wel verouderd). Geen TV op de slaapkamer, dus 's avonds verplicht beneden zitten in de gezamenlijke ruimte waar wel een TV staat.

We hebben nog een flink eind moeten rijden om ergens uit eten te kunnen, want bijna alles is daar op maandag dicht... Het eerste waar we terecht kwamen was Dwingelo, maar daar hadden ze overdag braderie en festival gehad, dus alle restaurants zaten vol met jongeren die al flink aan het bier zaten... Het was echt overal heel erg druk, en dat zagen we niet zitten. Dus omgekeerd en doorgereden naar Diever. Ook daar was van de 4 restaurants die het dorp telt, er maar 1 open. Bleek gelukkig wel erg gezellig en goed te eten te zijn.

Na het eten zijn we in de algemene huiskamer van onze B&B neergestreken en van de 3 andere stellen die er ook waren, zat 1 stel ook beneden. De rest was nergens te bekennen.

We hebben gezellig met deze mensen zitten kletsen over de vakantie, kinderen en de omgeving.